جهالت

جهالت

Ignorance

میلان کوندرا

Milan Kundera

نوستالژی به معنای درد جهالت است

میلان کوندرا خالق شاهکارهایی نظیر بار هستی, کتاب خنده و فراموشی و مهمانی شبانه در جهالت سرگذشت انسانهایی را می گوید که هر یک به نوعی گرفتار درد جهالت هستند. ایرنا زن چکی که به دنبال شوهرش چکسلواکی را پس از اشغال شوروی ترک کرده و به عنوان مهاجر بیست سال در فرانسه زندگی کرده است حال پس از سقوط حکومت دست نشانده شوروی علاقه ای به برگشت به سرزمین خود ندارد اما به اصرار دوستان و نامزد سوئدیش بازمی گردد و در طی یک پروسه دردناک پی می برد که فاصله او و زادگاهش نه مکان که زمان بوده است. تمام شخصیتهای این رمان جاهلند چرا که همه فقط به بخشی از حقایق زندگی خود چسبیده اند؛ چرا که کوندرا ثابت می کند غم غربت چیزی جز جهالت نیست...

                                                

نظر شخصی: پس از بارها نوشتن و خط زدن به این نتیجه رسیدم که نوشتن نظر شخصی در مورد این کتاب کار ساده ای نیست چون با وجود دوبار بازخوانی آن هنوز به درستی درنیافته ام که آیا انچه فهمیده ام به راستی حقیقتی بوده است که کوندرا در پی آشکار ساختن آن است یا نه؟!

برای همین به این خلاصه کوتاه بسنده میکنم. فقط یک جمله که جهالت درد مشترک ما نیز هست. مهاجران ایرانی  تفاوت چندانی با همتایان چک خود ندارند. خواندن این کتاب حقایق دردناکی را بر همه ما آشکار میکند که شاید اکثریتمان مشتاق به انکار آنیم.

نظرات 5 + ارسال نظر
فرشته 20 مرداد 1387 ساعت 10:11 ب.ظ http://www.jik-jik-jik.blogfa.com

سلام
---------------------------_(/_\)
-------------------------,((((^`/-
------------------------((((--(6-/-
----------------------,(((((-,,----/
--,,,_--------------,(((((--\"._--,',;
-((((\\-,...-------,((((---\----`,@)
-)))--;'----`"'"'""((((---(------´´
(((--\------------(((------/
-))-|-------آپم-زود بیا-----|
((--|--------.-------'-----|
))--/-----_-'------`t---,.')
(---|---y;---,-""""-./---/\--
)---/-.\--)-\---------`/--/
---|.\---(-(-----------\-\'
---||-----//----------\\'|
---||------//-------_\\'|ا
---||-------))-----|_\--||
---/_/-----|_/----------||
---`'"------------------\_|

آسمان 29 مرداد 1387 ساعت 02:28 ب.ظ

سلام.کتاب خیلی قشنگیه.ولی احساس میکنم خیلی حرف واسه زدن داشت که من خیلیهاشو نفهمیدم.مثل خیلی از کتابای دیگه:بینایی.درساحل رودخانه بیدارا نشستم وگریستم.و...
موفق باشین

البرز 2 مهر 1387 ساعت 09:12 ب.ظ http://www.myfavorites.blogfa.com

سلام. وبلاگ خیلی خوبی دارین. من همیشه بهتون سر می زتم....تا اینکه چن روز پیش بلاگ خودم رو راه انداختم و بهتون لینک هم دام.
خوشحال میشم به بلاگ من هم یه سری بزنین. آدرس من:
www.myfavorites.blogfa.com
موفق باشید...

مورتیسک 27 مهر 1387 ساعت 12:42 ب.ظ http://www.parvaaz.wordpress.com

سلام.
دروغ چرا از این کتاب کمتر از دیگر کتاب های کوندرا خوشم اومد
اما تحلیلت رو (که لای خلاصه اش مخفی بود ) می پسندم
وبلاگ خیلی خوبی داری. دمت گرم

مریم 13 مرداد 1389 ساعت 12:01 ب.ظ

سلام

من دسترسی ندارم که کتاب فارسی رو تهیه کنم، اگه لینکی میشناسید که بشه دانلودش کرد میتونید برام بفرستید؟
واقعا ممنون میشم
اینجا جایی نیست که کتاب فارسی بفروشن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد